Gå til innholdet

Filmen som skal rekruttere fosterhjem er lagt merke til, og har nå vunnet to gullpriser for beste informasjonsfilm.

Stolte vinnere Ann-Mari Larsen ( Solstrand Barnevernsenter), Kristin Lund Odland (Solstrand Barnevernsenter) og Sam Langåker (Skarpsinn).
Stolte vinnere Ann-Mari Larsen (Solstrand Barnevernsenter), Kristin Lund Odland (Solstrand Barnevernsenter) og Sam Langåker (Skarpsinn).
I rekrutteringsarbeidet for fosterhjem har Kirkens Sosialtjeneste ved Solstrand Barnevernsenter og kommunikasjonsbyrået Skarpsinn laget filmen Fosterhjemshelter. Den takker alle fosterhjemshelter som stiller opp og gjør en viktig jobb.

I november 2016 vant informasjonsfilmen gull i «Sterk film» som er en regional konkurranse for Stavangerregionen. 11. februar vant filmen «Gullsild» for beste reklame- og informasjonsfilm på Haugalandet. Juryen la vekt på at filmen har et viktig budskap og klarer å berøre, i tillegg til godt teknisk håndverk.

- Vi fikk mange tilbakemeldinger fra deltakerne på Gullsild-arrangementet som hadde lagt merke til filmen. De ga uttrykk for at de var blitt rørt når de så den, forteller Ann-Mari Larsen, fagkonsulent ved Fosterhjemsavdelingen på Solstrand Barnevernsenter.

Hva betyr denne prisen for dere?
- På Solstrand har vi lenge hatt en tanke og et ønske om å få laget en film som viser kjernen i det arbeidet vi holder på med i fosterhjemsavdelingen. Vi er så fornøyde og stolte over resultatet. Da er det jo ekstra gøy at filmen får så god mottakelse og positiv oppmerksomhet.

Hvordan bruker dere filmen?
- Filmen brukes både som en reklame- og informasjonsfilm og ligger på facebook, youtube, fosterhjemshelter.no, den lokale tv-stasjonen TVHaugaland og den sendes som reklame på de lokale kinoene. I tillegg er det veldig fint å kunne vise filmen når vi holder kurs og foredrag, blant annet som introduksjon til fosterhjemskurset vårt, sier Larsen.

Å være fosterhjem handler om de vanlige tingene
Sam Langåker i Skarpsinn er glad for prisene filmen har mottatt, ikke minst fordi det kan bidra til oppmerksomhet rundt fosterhjemsarbeidet til Kirkens Sosialtjeneste og Solstrand Barnevernsenter.

Langåker sier at det viktigste for dem var å vise at det og være et godt fosterhjem handler om helt vanlige ting.

- Det er ikke bare enkelt å flytte inn i et fosterhjem. Samtidig må man ikke være eksepsjonelle folk for å kunne gi et barn et godt hjem. Det var også viktig for oss å si at gode fosterhjem kan hjelpe barnet på flere måter ut over den daglige omsorgen. De kan hjelpe barnet til gode relasjoner, og til å bli gode foreldre selv senere i livet. Dette ønsket vi å fortelle på en ærlige måte fra barnets perspektiv, sier Sam Langåker.
Oppdatert