Gå til innholdet
testing-2
I CRUX tenker vi at det er viktig å ha erfaringskompetanse ved oppfølgingssentrene våre. For mennesker i sårbare livssituasjoner, kan det å møte en erfaringskonsulent være første spire til håp om et liv uten rus eller kriminalitet. Det kan gi kraft til handlingene om å ta tak i eget liv. 

Oppfølgingssentrene i CRUX støtter kvinner og menn med rusutfordringer, sosiale tilpasningsvansker, erfaring fra soning eller som av andre grunner er ute av det ordinære arbeidslivet eller skole. Erfaringskonsulentene er ansatt på bakgrunn av sin egenerfaring som bruker eller pasient. De kan være rollemodeller og eksempler på at det går an å få til positive endringer i livet.

Eget erfaringsnettverk i CRUX
For å styrke og sikre brukermedvirkning ved våre åtte oppfølgingssentre dannet CRUX i 2019 et erfaringsnettverk. Det består av erfaringskonsulentene og dermed er brukerstyrt. Erfaringskonsulentene er ansatt eller deltar som frivillig medarbeider og er representative for deltakergruppen. De har vært rusfri i minimum to år, og de fleste har tidligere vært deltakere på ett av oppfølgingssentrene. 

Deres oppgave er å være lydhøre for det deltakere er opptatt av, og få frem hindringer og muligheter for mer medvirkning. Erfaringskonsulentene drøfter og løfter frem ulike utfordringer og utveksler erfaringer. De støtter og lærer av hverandre, som igjen fører til mer kunnskap, økt bevissthet, trygghet og kraft til å la sin stemme høres i stiftelsen CRUX.  

Erfaringsnettverket har månedlige digitale møter, i tillegg til ulike dagssamlinger hvor de møtes fysisk. Nettverket støttes av ledere og kompetente fagfolk lokalt, og av fagrådgiver og direktør sentralt.

Personvern og taushetsplikt gjelder for erfaringskonsulentene, på samme måte som for alle ansatte i stiftelsen CRUX. 

Brukermedvirkning og kritisk korrektiv
Erfaringsnettverket har innflytelse, sikrer og øker brukermedvirkning for deltakere. Sammen kan de være et kritisk korrektiv til profesjonelle hjelpere og systemene i organisasjonen. De vil være våkne for behov og hva som er viktig i støtten som oppfølgingssentrene skal gi. De øvrige ansatte i CRUX trenger deres blikk og innspill. Erfaringsnettverket kan komme med forslag til løsninger som ledelsen må behandle.  Sammen blir vi bedre, og kvaliteten på tilbudet blir bedre. 

Hvilke saker jobber Erfaringsnettverket med?
Erfaringsnettverket bestemmer selv hvilke saker de skal jobbe med. De fremmer tema som er relatert til erfaring og brukermedvirkning. Det kan handle om forslag til utvikling av nye tiltak til beste for deltakere, eller forbedring av arbeidsformer. Deltakerne skal jevnlig involveres av erfaringskonsulentene, og bli spurt om deres meninger og forslag til forbedringer eller nyutvikling i virksomhetene. Etter møtene Erfaringsnettverket har, skrives det referat og logg om saker som det jobbes med. 

Hvordan fremme saker
Saker nettverket ønsker å jobbe for kan fremmes på tre nivåer i stiftelsen: 

  • Til den enkelte virksomhet ved virksomhetsleder

  • Til alle virksomhetsledere i CRUX mestring og fellesskap  

  • Til ledelsen sentralt i tjenesteområdet CRUX mestring og fellesskap   

Oppdatert